Inkaleden

Inkaleden ar verkligen det jobbigaste, tuffaste, fast haftigaste jag gjort i hela mitt liv! Far val helt enkelt ta det fran borjan.

Vi blev hamtade kl 6 pa vart hotel forsta dagen, med buss tog det oss ca 2h for att komma till borjan av inkaledan. Vi hade en barare som bar dom tyngsta sakerna och hade sjalva varsin vaska med vatten och annat. Forsta dagen var allt frid och frojd, enkel vag, vackra vyer och mycket solsken. Allt var prima!
Natten till andra dagen blev jag mycket dalig, kan val saga att det var maginfluensa x100. Sov inte en blund pa hela natten. Inte David for den delen heller eftersom han fick hjalpa mig in och ut taltet, tanda lampor, av och pa med regnklader och annat. Jag var ganska borta, toaletten lag 100m bort och det osregnade hela natten. Det var total kaos:) Vet inte riktigt om det var hojdsjuka, magforgiftning eller att jag hade fatt i mig nagot gluten, fast dalig var jag.
Dag 2 var den tuffaste dagen eftersom vi skulle ga 3h upp till toppen. Jag var valdigt svag och kunde nastan inte ata nagonting. Hur som helst borjade vi ga...sakta.... Jag fick stanna hela tiden och springa ut i bushen o ga pa toa. Efter ett tag stannade vi och jag at lite av mitt medhavda knackebrod och russin, vilket gav mig lite energi (Tack Christine o Pia som sa at mig att ta med detta). Knappt halvvags upp tog en av bararna (porters) min vaska, vilket underlattade mycket. Vagen upp sedan var fruktansvart jobbigt, det regnade och var mycket brant. Jag stannde vart femte steg, hamtade andran, drack vatten ocksa pa det igen. Hade det inte varit for David, som bar allt vatten, mina klader, pushade pa och hjalpte till hade jag ALDRIG kommit upp. Det tog oss 6h att ta oss upp till toppen, dubbelt upp alltsa.. Val uppe pa toppen ca 4200m regnade det och var molnigt och kallt, ca 5 grader. Vi tog en bild och borjade snabbt att ga ner. Efter 3h nedatstigning var vi antligen framme vid campen. Jag inprincp krop in i taltet, sov 3h, gick upp, tryckte ner ett knackebrod med agg, o sov sedan till nasta morgon. Sa var det dag 3.
Dag 3 var super, jag kunde ata lite, var mkt starkare, vadret var fint, regnade bara ibland (det ar regnperiod har just nu) och det var helt fantistiska vyer. Vi gick lite uppfor och lite nedfor, ibland ar man langt ned i dalarna och tittar upp pa de hoga bergen med sno pa topparna och ibland kommer man hogt upp och kan se djupt ner dalen. Man ar liksom mitt bland allt detta vackra, helt sjukt fint. Da och da stotte vi pa ruiner som inkaindianerna hade byggt, allt fran smabyar till enskilda sma hus.
Dag 4 blev vi vackta kl 4 pa morgonen och vi borjade ga kl 5. Det tar ca 2h till Machu Picchu och bara en timme till the Sungate. Det var full rush eftersom manga vill ta sig upp pa det hoga berget vid Machu Picchu (det var bara det forsta 400 som far ga upp). Val framme vid the sungate, stoppet innan Machu Picchu, stannade vi och vantade pa att molnen skulle forsvinna, harifran har man den basta utsikten over Machu Picchu. Efter sadar en 10min var molnen borta och vi fick vara bilder. Vi var bland de forsta som kom fram till Machu Picchu fast jag hade inga krafter kvar att bestiga berget, fast flera i gruppen gick upp. Att komma fram till Machu Picchu var OTROLIGT skont. Jag var helt tarogd over att ha klarat mig hela vagen med magsjuka och allt. Val framme fick vi en guidning pa nagra timmar, tog manga bilder och stannade sedan en stund efter. Vi var dock ganska trotta och akte till Aguas calietes, den narmsta staden, redan vid luchtid. Vi at, tog in pa ett hotell och sov hela kvallen och natten, ca 12h. Jag vaknade kl 6 imorse och da kandes allt bra :) Jag ar fortfarande lite dalig, men blir sakta men sakert battre.
Sammanfattningsvis har David atit hela forradet med huvudvarkstabletter, han har haft konstant ont i huvudet sedan han kom hit (forutom idag). Jag har atit massor av magtabletter, vatskeerstningstabeletter, antibiotika for magen och annat. Plus att vi konstant har tuggat pa cocablad. Harligt va :) Sahar blir man i Peru pa hog hojd :)  

Idag ar vi i Aguas calietes och ska forhoppningsvis bada i hetakallor. Det at inte helt sakert eftersom vi inte har sa mycket cash och cashmaskinen har slut pa pengar. Aguas calietes ar en mycket liten stad och det finns bara en maskin. Inte sa bra med kort iallafall....:(
I eftermiddag aker vi till Cuscu och imorgon bitti tar vi flyget till Quito dar vi ska bege oss till Amazonas. Vi hors och syns om nagra dagar! Bilder kommer sen. 

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Åhhh, vad härligt! Förutom magsjukan och huvudvärken förstås!! =) Tänk på oss som sitter på jobbet här i -10 grader varma(!?) Sverige!



Ta hand om er! Kram!

2009-01-05 @ 08:41:34
Postat av: Kristina och Göran

Tack för berättelsen. Hoppas ni får vila lite nu och må bra. Ser fram mot bilderna. Vi ska ha kroppkaksfest. Var rädda om er! Kram Mamma K och Pappa G

Postat av: Alex

Men tjena, låter lite som min höjdsjuka man blir helt kraftlös men jag återhämta mig snabbt på lägre höjd så hoppas du gör det snart oxå Ylva! Skallebanken kan ju oxå vara höjden så hoppas ni mår bra snart! Ser så klart oxå fram mot bilderna =)

Ha en fortsatt underbar resa, kram

2009-01-05 @ 14:19:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0